Alles over Kosten Koper (kk) bij het Kopen van een Huis
Kosten koper
Wanneer je een huis koopt, kom je veel termen tegen, waaronder 'kosten koper' (kk). Wat betekent dit precies, en welke kosten zijn hierbij betrokken?
De term 'kosten koper' verwijst naar alle bijkomende kosten die de koper van een huis moet betalen bovenop de koopprijs. Deze term zie je vaak bij bestaande woningen. Bij nieuwbouw wordt meestal 'vrij op naam' (v.o.n.) gebruikt.
Detail uitleg van Kosten Koper:
- Notariskosten: Voor de sleuteloverdracht en eigendomsoverdracht.
- Kadasterkosten: Voor de inschrijving van het eigendom.
- Overdrachtsbelasting: Afhankelijk van de huidige wetgeving en soms gereduceerd voor starters.
Als je een huis koopt krijg je allerlei extra kosten, zo moet je naar de notaris voor de sleuteloverdracht en het overgaan van de eigendom van de woning moet in het kadaster worden ingeschreven. We hebben dus al notariskosten en kadasterkosten. Voor notaris en kadaster komt daar dan ook nog de BTW bij.
Daarnaast krijg je ook nog overdrachtsbelasting te betalen, zeg maar de verhuisboete van de staat. Die is voor bestaande woningen op dit moment 2% van de koopsom en onder voorwaarden 0% voor jonge eigen woningstarters.
Dan heb je het dus bij een huis van 4 ton al gauw over een kleine 9000 euro. Die kosten koper meefinancieren? Nee, dat is helaas niet mogelijk. Hypotheek kun je alleen krijgen tot 100% van de koopsom of, als dat minder is, wat tegenwoordig met overbieden wel eens voorkomt, 100% van de taxatiewaarde.
Bijkomende Kosten kopen huis:
- Taxatiekosten
- Kosten voor hypotheekbemiddeling
- Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
- Bankgarantie kosten
- Kosten notaris voor de hypotheekakte
- Kosten aankoopmakelaar
Maar er zijn ook nog bijkomende kosten voor jou als koper waar je meestal niet onderuit komt, maar die je dan wel weer kunt aftrekken voor je inkomstenbelasting. Voor de hypotheek krijg je bijvoorbeeld taxatiekosten tussen de 500 en 800 euro en ook nog de kosten voor de hypotheekbemiddeling, die lopen uiteen tussen ongeveer 2000 en 3500 euro. Ga je voor de nationale hypotheekgarantie? De zogenaamde NHG. Die vangt je op als je om bepaalde redenen je hypotheek niet meer kunt betalen, zoals ernstige ziekte, het kwijtraken van je baan of scheiding. Voor die NHG betaal je 0,6% van het hypotheekbedrag, dus bij een hypotheek van 4 ton is dat ook eventjes 2400 euro. Dan krijg je vaak nog de kosten van de bankgarantie, die bedragen ook een paar honderd euro. Over het hoe en waarom van een bankgarantie heb ik een video voor je, die vind je hier: KLIK
Tel ik dit even bij elkaar, dan komen we bij dat huis van 4 ton op al gauw op zo’n 7000 euro. Wil je het helemaal goed doen, dan schakel je een aankoopmakelaar in. Die bespaart je bij de aankoop een hoop problemen en krijgt in het algemeen ook een lagere koopprijs voor elkaar dan als je zelf zou onderhandelen. De aankoopmakelaar rekent soms een percentage of som een vast bedrag, maar ga hier ook uit van 2000 tot 4000 euro.
En wil je een bouwkundige keuring? Een keuring komt op 400 tot 500 euro.
Alle kosten voor de koper opgeteld
Dus, als we de hele boel bij elkaar optellen zit je bij dat denkbeeldige huis van 4 ton op 17000 tot 18000 euro kosten bij de koop van een huis. Of wel zo’n 4,5 tot 5% van de koopsom en dat moet je allemaal uit je eigen zak betalen.
Dan krijg je nog de kosten van de verhuizing en van de inrichting van je nieuwe huis. Dat is voor iedereen een ander bedrag en dat kun je zo duur maken als je zelf wilt of kunt.
Wanneer kosten koper betalen
Wanneer moet je de kosten koper betalen? Dat hangt af van de soort kosten. De echte kosten koper betaal je bij de notaris voor de sleuteloverdracht. Alle andere kosten betaal je op het moment dat je ze maakt, of achteraf, zoals de hypotheekadviseur of de makelaar. De kosten koper in termijnen betalen is dus niet mogelijk, alles moet betaald zijn als je de sleutel krijgt.
Advies voor potentiële kopers
We adviseren dus iedereen die een huis wil kopen om tenminste € 20.000 op de bankrekening te hebben, of te kunnen putten uit de overwaarde van een vorig huis. Even plannen is dus mijn advies!
Heb je vragen over de aankoop van je (eerste) huis? Plan een gratis telefonisch informatiegesprek in: