arrow_drop_up arrow_drop_down
Voorbereiding huis verkopen

Voorbereiding huis verkopen

Zelf huis verkopen met Digimakelaars, de voorbereiding

Wat heb je allemaal nodig?
huis zelf verkopen voorbereiding

De voorbereiding van het verkopen van je huis

Een goede voorbereiding bij zelf je huis verkopen via NVM makelaar en internetmakelaar Digimakelaars maakt het hele verkooptraject stukken makkelijker.

Daarom is het handig om de hieronder vermelde documenten op te zoeken. Deze kunnen van pas komen bij het invoeren van de woning, maar zeker ook tijdens het verkooptraject. Je hebt namelijk een informatieplicht naar de koper. 

Wij raden je dan ook aan om de  documenten aan de mogelijke koper te tonen en eventueel een kopie te overhandigen. Deze documenten dien je in ieder geval te laten zien aan onze makelaar, die de woning komt opnemen. Je kunt ze ook – en nog liever – uploaden in je eigen online dossier op Move.nl

Informatie die nodig is voor de verkoop van je huis

Het eigendomsbewijs

Ook wel akte van levering genoemd. Dit is een akte waarin de eigendom aan jou

overgedragen werd bij aankoop van jouw woning. Deze heb je ondertekend op het

kantoor van een notaris.


Tekeningen van de woning

Plattegronden, doorsneden en gevelaanzichten van de bouw en eventuele verbouwingen

van de woning. De maatvoering is erg belangrijk. Kopers willen exact weten hoeveel m2

woonoppervlakte er wordt aangeboden. Daarom rekenen wij de oppervlaktes uit aan de

hand van de branchebrede meetinstructie, die gebaseerd is op norm NEN2580.

De makelaar zal bij je thuis enkele maten van de tekeningen controleren.


Overige akten

Brieven of andere documenten die betrekking hebben op de woning die je verkopen wilt.

Als deze er zijn dan is het belangrijk om deze er ook bij te nemen. Dit kan bijvoorbeeld

een akte zijn waarin je een stuk tuin (ver)koopt of hebt gekocht of gehuurd, of afspraken 

die je met buren over een schutting hebt gemaakt, of (bouw) vergunningen van de gemeente. 


Documenten bij een appartement

Bij een appartement heb je te maken met een Vereniging van Eigenaren.  Deze heeft een

aantal stukken opgesteld die je nodig hebt bij het verkopen van een appartement. Indien

je deze niet hebt, kan je deze opvragen bij de administrateur van jouw vereniging van

eigenaren:

-notulen van de laatste 2 vergaderingen

-akte van splitsing

-het huishoudelijk reglement

-het meerjaren onderhoudsplan (MJOP)

-de balansen en begrotingen van de afgelopen 2 jaar

-het inschrijvingsnummer bij de Kamer van Koophandel


Een voormalige olietank

Indien er een tank voor olieopslag op jouw perceel aanwezig is (geweest), dien je een

saneringscertificaat van de tank en de grond over te leggen.


Bij overlijden

In dit geval heb je een verklaring van erfrecht nodig.


Bij scheiding

De boedelverdeling, of akte van verdeling


Garantiebewijzen

Van apparatuur, nieuwe dakbedekking of woningen jonger dan 10 jaar zijn allerlei

garantiebewijzen afgegeven, deze garanties kunnen vaak worden overgedragen aan de

nieuwe eigenaren.


Bij ruilverkaveling of dijkverbetering

Papieren die je van het waterschap of andere overheden hebt ontvangen.


Energielabel

Een definitief energielabel zorgt voor een betere plek op Funda!

Het energielabel is verplicht bij verkoop  vanaf 1 januari 2015. Op de site van de Rijksoverheid

vind je de laatste stand van zaken m.b.t. het energielabel.

Je kunt je voorlopige label vinden op energielabel.nl

Je energielabel definitief laten maken voor verkoop kan op energielabelvoorwoningen.nl

Daarbij is je DigiD nodig.


Identificatie

Jij en de koper moeten zich tegenover elkaar kunnen identificeren, zorg daarom voor een

kopie van een identiteitsbewijs, dit mag een kopie zijn van een paspoort, rijbewijs of id-kaart.

De makelaar valt onder de wet WWFT en moet ook verplicht jouw identiteit verifiëren voor de

definitieve in verkoop name. Dus nog een extra kopie voor de makelaar. Hierop mag je foto en

BSN nummer onleesbaar worden gemaakt, maar wel nadat we je hebben geïdentificeerd.

In Move.nl kun je je ID document veilig uploaden.


Verder is het voor jouw eigen gemak handig om eventueel eerder opgestelde

documenten binnen handbereik te hebben, deze hoef je niet aan de geïnteresseerden te

tonen. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld een taxatierapport dat ooit gemaakt is of

de brochure van de makelaar waarvan je de woning ooit gekocht hebt.

goedkope online makelaar

Hulp nodig bij het verkopen van je huis?

Hoe verkoop je je huis op Funda of hoe werkt Funda?

Dat is een veel gestelde vraag en daar kunnen wij je goed bij helpen. Om zelf je huis te verkopen op Funda heb je eerst een makelaar nodig om je huis op Funda te plaatsen.

Je makelaar is vooral belangrijk om de waarde en de vraagprijs te bepalen, om je huis op Funda te zetten en om de onderhandelingen te doen en de koopakte op te stellen.

De rest kun je zelf!

Met de Funda Verkoop pakketten van Digimakelaars.nl bespaar je op de makelaarskosten en hou je dus meer over van de opbrengst van je huis.

Wij gebruiken cookies